Misafir Kalem
Köşe Yazarı
Misafir Kalem
 

SANAT ANLAYIŞI / Dr. Öğr. Üyesi Özdemir KARABAY

  Sanatçının çalışmalarında ilk göze çarpan, özellikle ve itinalı bir şekilde kullandığı ışığın şiddeti ve geliş yönü ile birlikte bunların çok titiz ve temiz bir şekilde ele alınmaları ve bir eğitimci kimliği altında tuvale uygulanmalarıdır. Burada bulunan resimlerin hepsinde; karanlığın ortasında dinamik, coşkulu, hareket halinde ve üretken bir çokseslilik hâkimdir. Farklı bir anlatım tekniği ve çoğaltım anlayışı vardır. Sanatçının tual üzerine yaptığı şekiller, bazı insanlar için sıradan geometrik şekiller olarak algılanmış olsa da, sanatçının gözünde onlar birer nesnedir, objedir ya da figürdür. Onlar uzay boşluğunda bir müzik aletinden çıkan tınılardır aslında. Resme bakarken özellikle içinde daireler, kareler, üçgenler, birbirleriyle kesişen çizgiler, ayrışan ve birleşen biçimler arasındaki uyum hemen göze çarpar. Tuval üzerinde gözlerimiz gezerken daldığımız durumlar da olur bazen. Bu gibi özel durumlarda bir müzik bestesinin tınısını, notalarını ve bunların ses ölçümlerini duyar gibi oluruz. Her şey görünmeyen bir orkestranın çaldığı bir müzik parçasının uzaktan duyulmasını andırır. Beynimizde çakan bir küçük kıvılcımla bunların hepsi aynı anda dans eder gibi hareket etmeye başlar. Siyah zemin üzerinde kontrast veya uyumlu ya da nötr renklerin birbirleriyle ilişkileri, etkileri, ışığın, biçimler üzerindeki şiddeti ve izleyiciden izleyiciye farklılık gösteren algılanmaları, bunun yanında çizgilerin eğri fakat dinamik görünümleri, ya da kusursuz bir geometrik şekil anlayışı içerisinde algılanmaları sanatçı ile izleyici arasında kuvvetli bir bağ kurar. Resmi izleyen ile resim arasında, öznel koşulda bir etkileşim vardır. İzleyenin gözüne yansıyan renklerin farklı tonları, şekil ve çizgilerin sağlı sollu kesişmeleri, nesnel biçimlerin farklılığı sayesinde bu tasarımlar duyusal anlamda, karanlık bir uzay boşluğunda titreşimler yaratırken, birinin diğeri üzerine düşen izdüşümleri sayesinde sonsuzluk algısının derinden hissedilmesine katkı sağlar. Resimlere odaklandığınızda salt geometrik şekil olarak algıladığınız dairelerin, dikdörtgen, kare, üçgen ve prizmaların ve çizgilerin kesişmesiyle, yeni oluşumların öncülüğünde sürekli bir yaratılış, varoluş, sonsuzluk temasını görmeniz olasıdır. Burada matematiksel keskinlik, bilimsel deneysellik, belirli fizik kanunları ve geometrinin klasik tanımları geçersizdir. Buna mukabil soyut olarak nitelendirilen bu resimlerde hiçbir nesnenin olmaması, bunların tinselliğinin renklerle anlatılması, hem izleyen üzerinde belirgin bir etki yapacaktır hem de ressamın kişisel yaratıcılığı ortaya çıkaracaktır. Siyah zemin üzerinde yer alan Sonsuz daireler, üçgenler, biçimler, çizgiler ile evrenin sonsuzluğu bir müzik bestesi gibi kulağımızda ve oradan da ruhumuzda titreşimler yaratmaya başlarken, resimlerdeki şekillerin yansıttığı renkler, gösterimsel biçimler, dairelerin çokluğu, bunların kesişmeleri insana dingin bir ruh hali, sakinlik ve içsel bir huzur verir. Nihai olarak sonsuz sayıdaki, muhtelif renklere bürünmüş biçimler sanatçının benliğinden ayrılır, evrenin ritmik ve dengeli yapısında kendini üretir, sürecini devam ettirir, sonunda her biri kendi içlerinden yeni tınılar ve sesler yaratarak size farklı bir dünya sunmaya başlar. Sizin yapmanız gereken, klasik resim tanıma ve yorumlama anlayışınızı bir kenara bırakarak, maddedeki tinselliğin yansımasını aramak ve bulmak olacaktır. Sanatçının dünyası renkler, biçimler ve çizgiler ile çerçevelenirken, siz de bu dünyanın içine girip tanımak istiyorsanız, tinselliğinizi(*) önyargısız olarak özgür bırakmanız gerekir. Bunu başarmak zordur kimilerine göre, ama imkânsız değildir… *Tinsellik: Ruhsallık; manevi olmak; manevi olma durumu. Dr. Öğr. Üyesi Özdemir KARABAY Kimdir?   Malatya’da doğdu. İlk, orta ve lise eğitimini bu ilde tamamladı. 1989 yılında girdiği İnönü Üniversitesi resim bölümünden 1993 yılında mezun oldu.1995 yılında Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nde akademisyenliğe başladı. 2001 yılında “Resimde Bilinçaltı ve Müziksel Etkileşimler" konulu teziyle yüksek lisansını tamamladı. 2018 yılında Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsünde “Temel Tasarım Elemanlarının Okul Öncesi Dönemde Kullanılması Bağlamında Çocuk Resimlerinin Okunması” konulu teziyle doktora eğitimini tamamladı. “Görsel Okur Yazarlık Ve Resim Okuma”, “Atık ve Artık Mteryallerin Görsel Uyaran Olarak Kullanılması ve Gözle Düşünme”, “Temel Sanat/Tasarım Eğitimi”, “Atık-artık Malzemenin Tasarım Amaçlı Kullanılması”, “GSF Mezunu Öğretmenlerin Eğitim ve Öğrenci Psikolojisi Yönlerinin İncelenmesi”, ”Okul Öncesi Çocukların Merak-Düşünme-Hayal Kurma Bağlamında Yaratıcılıklarının Geliştirilmesi” gibi konuları içeren eğitim seminerleri düzenlemekte olup bu konuda yayımlanmış birçok araştırma, bildiri ve makalesi bulunmaktadır. Yurt içinde açmış olduğu kişisel sergilerin yanı sıra yurt içinde ve yurt dışında birçok karma sergiye katıldı. Son bir yıldır Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Resim öğretmenliği bölümünü kurmak üzere ABD başkanı olarak görevlendirildi. Evli iki çocuk babası ve İyi derecede İngilizce biliyor.
Ekleme Tarihi: 17 Mayıs 2021 - Pazartesi

SANAT ANLAYIŞI / Dr. Öğr. Üyesi Özdemir KARABAY

 

Sanatçının çalışmalarında ilk göze çarpan, özellikle ve itinalı bir şekilde kullandığı ışığın şiddeti ve geliş yönü ile birlikte bunların çok titiz ve temiz bir şekilde ele alınmaları ve bir eğitimci kimliği altında tuvale uygulanmalarıdır.

Burada bulunan resimlerin hepsinde; karanlığın ortasında dinamik, coşkulu, hareket halinde ve üretken bir çokseslilik hâkimdir. Farklı bir anlatım tekniği ve çoğaltım anlayışı vardır. Sanatçının tual üzerine yaptığı şekiller, bazı insanlar için sıradan geometrik şekiller olarak algılanmış olsa da, sanatçının gözünde onlar birer nesnedir, objedir ya da figürdür. Onlar uzay boşluğunda bir müzik aletinden çıkan tınılardır aslında. Resme bakarken özellikle içinde daireler, kareler, üçgenler, birbirleriyle kesişen çizgiler, ayrışan ve birleşen biçimler arasındaki uyum hemen göze çarpar. Tuval üzerinde gözlerimiz gezerken daldığımız durumlar da olur bazen. Bu gibi özel durumlarda bir müzik bestesinin tınısını, notalarını ve bunların ses ölçümlerini duyar gibi oluruz. Her şey görünmeyen bir orkestranın çaldığı bir müzik parçasının uzaktan duyulmasını andırır. Beynimizde çakan bir küçük kıvılcımla bunların hepsi aynı anda dans eder gibi hareket etmeye başlar.

Siyah zemin üzerinde kontrast veya uyumlu ya da nötr renklerin birbirleriyle ilişkileri, etkileri, ışığın, biçimler üzerindeki şiddeti ve izleyiciden izleyiciye farklılık gösteren algılanmaları, bunun yanında çizgilerin eğri fakat dinamik görünümleri, ya da kusursuz bir geometrik şekil anlayışı içerisinde algılanmaları sanatçı ile izleyici arasında kuvvetli bir bağ kurar. Resmi izleyen ile resim arasında, öznel koşulda bir etkileşim vardır. İzleyenin gözüne yansıyan renklerin farklı tonları, şekil ve çizgilerin sağlı sollu kesişmeleri, nesnel biçimlerin farklılığı sayesinde bu tasarımlar duyusal anlamda, karanlık bir uzay boşluğunda titreşimler yaratırken, birinin diğeri üzerine düşen izdüşümleri sayesinde sonsuzluk algısının derinden hissedilmesine katkı sağlar.

Resimlere odaklandığınızda salt geometrik şekil olarak algıladığınız dairelerin, dikdörtgen, kare, üçgen ve prizmaların ve çizgilerin kesişmesiyle, yeni oluşumların öncülüğünde sürekli bir yaratılış, varoluş, sonsuzluk temasını görmeniz olasıdır. Burada matematiksel keskinlik, bilimsel deneysellik, belirli fizik kanunları ve geometrinin klasik tanımları geçersizdir. Buna mukabil soyut olarak nitelendirilen bu resimlerde hiçbir nesnenin olmaması, bunların tinselliğinin renklerle anlatılması, hem izleyen üzerinde belirgin bir etki yapacaktır hem de ressamın kişisel yaratıcılığı ortaya çıkaracaktır.

Siyah zemin üzerinde yer alan Sonsuz daireler, üçgenler, biçimler, çizgiler ile evrenin sonsuzluğu bir müzik bestesi gibi kulağımızda ve oradan da ruhumuzda titreşimler yaratmaya başlarken, resimlerdeki şekillerin yansıttığı renkler, gösterimsel biçimler, dairelerin çokluğu, bunların kesişmeleri insana dingin bir ruh hali, sakinlik ve içsel bir huzur verir. Nihai olarak sonsuz sayıdaki, muhtelif renklere bürünmüş biçimler sanatçının benliğinden ayrılır, evrenin ritmik ve dengeli yapısında kendini üretir, sürecini devam ettirir, sonunda her biri kendi içlerinden yeni tınılar ve sesler yaratarak size farklı bir dünya sunmaya başlar. Sizin yapmanız gereken, klasik resim tanıma ve yorumlama anlayışınızı bir kenara bırakarak, maddedeki tinselliğin yansımasını aramak ve bulmak olacaktır. Sanatçının dünyası renkler, biçimler ve çizgiler ile çerçevelenirken, siz de bu dünyanın içine girip tanımak istiyorsanız, tinselliğinizi(*) önyargısız olarak özgür bırakmanız gerekir. Bunu başarmak zordur kimilerine göre, ama imkânsız değildir…

*Tinsellik: Ruhsallık; manevi olmak; manevi olma durumu.

Dr. Öğr. Üyesi Özdemir KARABAY Kimdir?

 

Malatya’da doğdu. İlk, orta ve lise eğitimini bu ilde tamamladı. 1989 yılında girdiği İnönü Üniversitesi resim bölümünden 1993 yılında mezun oldu.1995 yılında Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nde akademisyenliğe başladı. 2001 yılında “Resimde Bilinçaltı ve Müziksel Etkileşimler" konulu teziyle yüksek lisansını tamamladı. 2018 yılında Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsünde “Temel Tasarım Elemanlarının Okul Öncesi Dönemde Kullanılması Bağlamında Çocuk Resimlerinin Okunması” konulu teziyle doktora eğitimini tamamladı. “Görsel Okur Yazarlık Ve Resim Okuma”, “Atık ve Artık Mteryallerin Görsel Uyaran Olarak Kullanılması ve Gözle Düşünme”, “Temel Sanat/Tasarım Eğitimi”, “Atık-artık Malzemenin Tasarım Amaçlı Kullanılması”, “GSF Mezunu Öğretmenlerin Eğitim ve Öğrenci Psikolojisi Yönlerinin İncelenmesi”, ”Okul Öncesi Çocukların Merak-Düşünme-Hayal Kurma Bağlamında Yaratıcılıklarının Geliştirilmesi” gibi konuları içeren eğitim seminerleri düzenlemekte olup bu konuda yayımlanmış birçok araştırma, bildiri ve makalesi bulunmaktadır. Yurt içinde açmış olduğu kişisel sergilerin yanı sıra yurt içinde ve yurt dışında birçok karma sergiye katıldı. Son bir yıldır Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Resim öğretmenliği bölümünü kurmak üzere ABD başkanı olarak görevlendirildi. Evli iki çocuk babası ve İyi derecede İngilizce biliyor.

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yeniufukgazetesi.net sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.